Bez důvěry ve smysl a kvalitu služby stacionáře, jakým je Petrklíč, bych svou práci dělat nemohla

(Foto: OCH HB/Aneta Slavíková)(Ledeč nad Sázavou) - Letos je tomu již patnáct let od doby, kdy do denního stacionáře Petrklíč v Ledči nad Sázavou při Oblastní charitě Havlíčkův Brod vstoupili první klienti se zdravotním, mentálním či kombinovaným postižením. K jeho bohaté historii patří i stěhování do nových, současných prostor v ulici Barborka či přejmenování na Centrum sociálních služeb Petrklíč spojené s rozšířením klientské základny o seniory. Terezie Veletová působí v Petrklíči jako vedoucí necelé dva roky, ale poznala jej už mnohem dříve – právě na jeho začátku, kdy ve stacionáři pracovala jako dobrovolnice.

Jak vzpomínáte na otevírání stacionáře a na vaše dobrovolnictví?

Bylo to hrozně hezké období a samotné otevírání bylo moc příjemné. Ráda vzpomínám na rodiče dětí a mladých lidí s hendikepem, kteří vznik Petrklíče vlastně iniciovali. Já jsem tenkrát byla na nějaký čas nezaměstnaná, a tak jsem se rozhodla být dobrovolníkem. Pro klienty jsem chystala hlavně nejrůznější aktivizační činnosti. Pak jsem dostala pracovní nabídku a do Petrklíče jsem se opět vrátila až před dvěma lety jako vedoucí.

Kde jste pracovala před tím, než jste nastoupila do Petrklíče?

Působila jsem v Domově Háj u Ledče nad Sázavou, což je pobytová služba pro lidi s postižením. O místu v Petrklíči jsem se dozvěděla od známých, kteří v Charitě už pracovali a byli v ní spokojení. Já jsem tehdy ještě dokončovala studia a tato nabídka mě lákala možností profesního a osobního růstu.

Takže můžete porovnávat pobytovou službu a denní stacionář…

Je to tak. Hlavní rozdíl vidím ve spolupráci s rodinou. V pobytové službě ti klienti žijí většinou z toho důvodu, že nemohou být doma, že se o ně jejich příbuzní nedokážou nebo nemohou postarat. U nás ve stacionáři máme opačnou zkušenost. Rodiny našich klientů fungují fantasticky. Naši klienti žijí „obyčejným“, každodenním životem, znají typické rodinné rituály, kdežto v pobytových službách je nastavený řád, což je samozřejmě v pořádku, ale je to jiný řád než v rodinách, takový naučený, uměle vytvořený, který platí pro všechny.  

Jak služba denního stacionáře Petrklíč funguje?

Přiblížím to na denním režimu. Ráno přijdou pracovníci do stacionáře a připraví prostory i pomůcky na program, který jsme si s každým klientem s předstihem naplánovali. Každý z nich má přitom individuální plán – někdo u nás tráví každý den, někdo službu potřebuje třeba dvakrát v týdnu.

Kolik v současné době máte pracovníků a klientů?

Stacionář má nyní pětadvacet klientů a deset pracovníků.

V čem podle vašich zkušeností Petrklíč rodinám pomáhá nejvíce?

Především v tom, že příbuzní, kteří pečují o svého blízkého s hendikepem, se mohou chvíli soustředit i na další členy rodiny a také sami na sebe. Péče o člověka s postižením je velmi fyzicky i psychicky náročná a všichni naši klienti mají ještě sourozence, kterým se rodiče chtějí věnovat. Nehledě na fakt, že rodiče mají další povinnosti, na které si musí najít čas. Musí chodit do zaměstnání. Po tu dobu, po kterou je jejich blízký u nás, si tak mohou leccos zařídit. Důležité je také to, že vědí, že se u nás jejich dětem dostane odborné péče od kvalifikovaných pracovníků a že se u nás v milé partě lidí cítí dobře.

Čím vás osobně práce v Petrklíči naplňuje?

Práce spojená s vedením stacionáře je hlavně za stolem u počítače, což mě někdy mrzí, protože bych si přála být víc v kontaktu s klienty. Ale velice mě naplňuje, když vidím spokojené klienty. Mezi jejich rodinami a pracovníky už mnohdy panuje přátelství, a to mě moc těší. Musím říct, že smyslu služby stacionáře pevně věřím a přála bych lidem, kterým by mohla hodně pomoci, aby ji našli. Bez tohoto přesvědčení bych svou práci dělat nemohla.

Už jste přemýšleli o tom, jak oslavíte patnácté narozeniny stacionáře?

Velkolepě. (úsměv) Vybrali jsme termín pátek 9. června a vymysleli jsme bohatý program pro všechny zájemce z řad veřejnosti. Je rozdělen na dopolední a odpolední část, přičemž dopolední začne v 10 hodin a odpolední po dvouhodinové pauze ve 14 hodin. Konec bude v 17 hodin. Moc se těšíme na vystoupení tanečníků z ledečského střediska volného času a akordeonistů z ledečské základní umělecké školy. Ke slavnostnímu zahájení narozeninové oslavy máme připraveno malé překvapení a třešničkou na dortu bude vystoupení našich klientů, hlavně seniorů.

Co si vaši klienti připravili?

Takové pásmo z básniček, přísloví a písniček o ročních obdobích. Zhruba od začátku roku pilně pracují na výrobě rekvizit a samotné vystoupení nacvičují asi od dubna. K seniorům se připojí i klienti s postižením a naši pracovníci, takže se hosté mají určitě na co těšit. (úsměv)

 Havlíčkův BrodHumpolecLedeč n. Sázavou

Projekt Centra sociálních služeb Petrklíč podporují i města Havlíčkův Brod, Humpolec a Ledeč nad Sázavou.

 

Pro více informací se můžete obracet na:

Aneta Slavíková, PR

tel.: 777736063

e-mail: slavikova@charitahb.cz

web: www.hb.charita.cz

Facebook: Oblastní charita Havlíčkův Brod

Podpořte nás
 

Finanční  podpora Kraje  Vysočina

 
 

Humanitární sbírka šatstva

Sbírky šatstva na rok 2017 zatím nejsou naplánovány. Celoročně jsou v Havl. Brodě umístěny kontejnery Diakonie Broumov, do nichž lze použitý textil uložit. Kontejnery jsou pravidelně vyprazdňovány.