Omezení provozu některých služeb brodské Charity stále trvá, podpora klientů však zůstává prioritou.
12. května 2020 Aktuality

Omezení provozu některých služeb brodské Charity stále trvá, podpora klientů však zůstává prioritou.

Už více než měsíc fungují některé služby havlíčkobrodské Charity v omezeném režimu. Jiné zůstávají stále zavřené. Pracovníci těchto služeb ale doma nezůstali, zapojili se do pomoci potřebným. Důležitá je podle nich především psychická podpora klientů.

Jednou ze služeb, které musely své fungování přerušit, je Šipka - sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi. Její uzavření vnímá vedoucí Šipky Jitka Muzikářová jako nešťastné. „Děti nechodí do školy a chybí přehled o tom, jak mají zajištěny základní potřeby. V mnoha případech využívaly dotované školní obědy, ale ty teď nemají k dispozici,“ popisuje situaci Jitka Muzikářová. Podle jejích slov potřebují ohrožené děti také pomoc se školní přípravou. „Pocházejí z rodin, kde často chybí moderní technika. To je v této situaci, kdy školy komunikují on-line, velký problém,“ vysvětluje Jitka Muzikářová. Do pomoci dětem a rodinám se zapojili někteří pracovníci brodské Charity. Ve spolupráci s městy, obcemi a Potravinovou bankou Vysočina zajišťují pro ohrožené osoby potraviny. Spolupracují se školami a získávají potřebné informace o učivu. S úkoly dětem pomáhají charitní dobrovolníci ve spolupráci s dobrovolníky Fokus Vysočina.

Středisko rané péče sice nemuselo provoz přerušit úplně, muselo ho ale omezit. „Klientům poskytujeme konzultace po telefonu nebo on-line. Ve většině případů jde o psychologickou podporu, především maminkám,“ uvádí vedoucí Rané péče Irena Salaquardová. Ve zbývajícím čase vyrábí pracovnice pomůcky pro klienty. „Při výrobě dbáme na specifické potřeby klienta. Například pro dítě se sluchovou vadou jsme vyrobili zvukový panel. Dítě si s ním hraje a zároveň dochází k jeho stimulaci,“ vysvětluje Irena Salaquardová.

Zvukový panel pro klienta se sluchovou vadou.

Také Občanská poradna musela upravit nabídku služeb a omezila osobní konzultace. Klientům byli pracovníci k dispozici na telefonu a e-mailu. „Omezení osobních konzultací spolu s omezením pohybu osob vedlo ke sníženému zájmu o naše služby,“ uvádí vedoucí Občanské poradny Vendula Prokšová. Klienti, kteří se na poradnu obrátili, řešili kromě obvyklých dotazů na exekuce, oddlužení nebo sociální dávky také problémy spojené se současnou situací. „V několika případech se lidé ptali na storno objednaných zájezdů. O pomoc nás požádal také pan Z. Jeho manželka, která žije a pracuje v České republice, byla na návštěvě u rodiny na Ukrajině. Kvůli uzavření hranic se nemohla vrátit zpět,“ popisuje Vendula Prokšová a dodává, že po dobu pobytu na Ukrajině čerpala paní Z. dovolenou, poté náhradní volno. „Pan Z. se obával, že po vyčerpání náhradního volna jí zaměstnavatel nařídí volno bez náhrady mzdy a rodina přijde o významnou část příjmu,“ přibližuje Vendula Prokšová s tím, že situaci pana Z. zmapovali a předali mu potřebné informace. Získání informací k dané problematice znamená pro klienty poradny značnou psychickou úlevu. „I když jde jen o telefonickou konzultaci, je na klientovi znát, že se mu uleví a uklidní se. Zjistí, že situace půjde řešit,“ svěřuje Vendula Prokšová. Podle ní je v této době více než kdy jindy důležitá právě psychická podpora klientů. „Obrací se na nás například lidé, kteří dosud své závazky zvládali splácet a najednou toho nejsou schopni. Je to pro ně nová situace přinášející stres,“ popisuje Vendula Prokšová. Poradna se nyní po více než měsíci vrací do běžného režimu. V posledním dubnovém týdnu obnovila osobní konzultace a zájem o služby opět roste.