Občanská poradna
Občanská poradna je sociální službou dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách § 37 (3), poskytuje odborné sociální poradenství. Usiluje o to, aby občané netrpěli neznalostí svých práv a povinností, neznalostí dostupných služeb nebo neschopností vyjádřit své potřeby či hájit své oprávněné zájmy. Občanská poradna Havlíčkův Brod je členem Asociace občanských poraden (AOP), podílí se na její činnosti a společně upozorňují příslušné státní a místní orgány na nedostatky legislativy a na neřešené problémy občanů ve snaze ovlivnit vývoj politiky a sociálních služeb.je nezávislým místem bezplatné, diskrétní a nestranné pomoci, provází občany při řešení jejich obtížné situace, kterou nezvládají řešit vlastními silami.
Poradenství je zásadně zdarma, poradna žádné informace nesděluje bez souhlasu jiným subjektům ani osobám. Uživatel má možnost vystupovat anonymně. O informacích, které od uživatele získá, zachová poradna naprostou diskrétnost a nezjišťuje uživatelovu totožnost.
Vážení klienti,
Občanská poradna Havlíčkův Brod je Vám i v době nouzového stavu k dispozici v běžnou provozní dobu, přičemž nadále poskytujeme konzultace i formou osobní návštěvy, ale žádáme Vás, abyste raději využívali telefonické a e-mailové konzultace (777 736 048, 731 604 742, poradna@charitahb.cz).
Prosíme, abyste zvážili svůj zdravotní stav při využití osobní konzultace; vstupem do poradny potvrzujete, že netrpíte příznaky onemocnění Covid-19, nebo že jste nebyli v kontaktu s osobou s tímto onemocněním.
NA OSOBNÍ KONZULTACE JE ZAPOTŘEBÍ MÍT ÚSTA A NOS ZAKRYTÁ ROUŠKOU, v čekárně je Vám k dispozici desinfekce, prosíme o desinfekci rukou. Při vstupu do poradny Vám bude změřena teplota.
Přejeme všem mnoho sil v tomto náročném období.
Tým Občanské poradny Havlíčkův Brod
Jak službu poskytujeme?
Poradce s uživatelem služby vede rozhovor o jeho situaci, tu pak společně vyhodnotí. Při rozhovoru poradce respektuje uživatele, zvažuje jeho možnosti a dovednosti, vychází z jeho cílů (čeho chce dosáhnout, co změnit), podporuje ho v samostatném rozhodování. Předkládá uživateli návrh na řešení jeho případu, případně několik variant řešení. Uživatel si z daných řešení vybírá to, které mu vyhovuje. Služba je poskytována bezplatně. Délka rozhovoru je cca 45 min. Občanskou poradnu najdete v Havlíčkově Brodě, další pobočky pak v Humpolci a ve Světlé nad Sázavou.
Co nabízíme
- podávání správných informací, které má poradna v daný moment k dispozici nebo které je schopna zjistit v termínu dohodnutém s uživatelem,
- poskytování rad (interpretace informace, možná taktika a akce, které lze podniknout),
- pomoc se sepsáním písemností a podání,
- jednání s orgány státní správy, místní samosprávy, jednotlivci a organizacemi ve prospěch uživatele,
- poradenství poskytujeme v různých oblastech; mimo jiné v oblasti bydlení, rodinných a mezilidských vztahů, pracovněprávních vztahů, občanskoprávní problematiky, ochrany spotřebitele, sociální oblasti.
Maximální okamžitá kapacita jsou dvě intervence (jedna osobní a jedna telefonní nebo e-mailová) současně.
Poslání
Posláním Občanské poradny Havlíčkův Brod je poskytovat informace, rady a pomoc, které u uživatelů nacházejících se v nepříznivé sociální situaci povedou ke zlepšení jejich situace a zvýšení jejich samostatnosti.
Působnost
Služby Občanské poradny Havlíčkův Brod jsou poskytovány v Havlíčkově Brodě a v kontaktních místech ve Světlé nad Sázavou a Humpolci.
Cíle
Cílem Občanské poradny Havlíčkův Brod je uživatel, který:
- je informovaný o svých právech a povinnostech,
- zná možnosti řešení své situace,
- je schopen se samostatně nebo s podporou pracovníka rozhodnout pro konkrétní řešení své situace a činit konkrétní kroky vedoucí ke změně jeho nepříznivé situace,
- při řešení své nepříznivé situace dokáže využít přirozenou vztahovou síť (rodinu, místní instituce).
Cílové skupiny
- osoby které jsou v nepříznivé sociální situaci, nebo jim taková situace hrozí, neznají svá práva a povinnosti, dostupné služby nebo nejsou schopni vyjádřit své potřeby a hájit své oprávněné zájmy
- osoby hledající informace, rady a pomoc při prosazování svých oprávněných zájmů a práv
Zásady poskytování sociální služby
- Bezplatnost – Občanské poradenství je zásadně bezplatné, a to v osmnácti v současné době poskytovaných oblastech a ve čtyřech úrovních (informace, rada, aktivní pomoc, asistence).
- Diskrétnost – Nic, co se v poradně zjistí od uživatele, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu uživatele služby předáno nikomu mimo občanskou poradnu. Uživatel služby může vystupovat anonymně, poradce i organizace jsou vázány mlčenlivostí.
- Nestrannost – Služby občanské poradny jsou poskytované všem lidem bez rozdílu rasy, pohlaví, zdravotního postižení, sexuální orientace, politické příslušnosti, světonázorové orientace, sociálního statusu apod. Pomoc a rady jsou poskytovány bez předpojatosti a zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením poradce.
- Nezávislost – Občanská poradna poskytuje uživatelům služby nezávisle na státních nebo jiných organizacích a nezávisle na organizacích, které poradnu finančně podporují nebo dotují.
- Individuální přístup a respekt k uživateli – pracovníci poradny jsou si vědomi jedinečnosti každého člověka, ke každému uživateli přistupují individuálně a respektují názor a volbu uživatele, jakým způsobem se rozhodne svoji situaci řešit a zda služby poradny dále využije či nikoliv.
- Dodržování práv uživatele – občanská poradna dodržuje lidská práva uživatelů a dbá na respektování jejich lidské důstojnosti.
OP neprovádí
Výpočty daní, poplatků, důchodů, pojištění, dávek státní sociální podpory a sociální péče, úroků, mezd, dovolené. Neradí v komerčních záležitostech. Nezastupuje u soudu. Nepůjčuje finanční prostředky, ani nezajišťuje ubytování.
Provozní doba
B. Němcové 188, 580 01 Havlíčkův Brod
Pobočka Sázavská 597, 582 91 Světlá nad Sázavou
Každý lichý týden vždy v úterý 9.00–12.00 hodin
Kontakt na sociálního pracovníka – tel.: 731 604 742
Pobočka Máchova 1607, 396 01 Humpolec
Každý sudý týden vždy v úterý 8.30–11.30 a 12.00–13.30 hodin
Kontakt na sociálního pracovníka – tel.: 731 604 742
Kontaktní údaje
Občanská poradna Havlíčkův Brod
Vendula Prokšová, DiS., vedoucí poradny
Adresa: B. Němcové 188, 580 01 Havlíčkův Brod
Tel.: 569 425 630, 777 736 048, e-mail: _hEkU.56LTprRb~lWaohTj